Ugrás a fő tartalomra

Mi köze a vírus-krízisnek a gyászhoz?

Ezt a nagyon jó cikket olvastam ma:  That discomfortyou're feeling is grief 
és most megkísérlem nektek összefoglalni! 

Lehetséges, hogy az, ahogyan mi most "szarul vagyunk", az lelkünk mélyén valójában gyász? 


David Kessler szerint igen. A világ megváltozott és változóban van. Veszteségeket élünk meg. Elvesztettük az életünk normál menetét, biztonságérzetünket és az emberi kapcsolataink egy jelentős részét vagy egyéb aspektusát is. Ez megvisel minket. Nem tapasztaltunk még ilyen kollektív gyászt. 
Emellett a gyász egy másik fajtájával is szembe kell néznünk, ez pedig az anticipációs gyász, vagyis amikor egy közelgő veszteség valószínűsége visel meg minket. Mint amikor valaki egy súlyos betegség diagnózisát kapja kézhez, vagy amikor egy szülőnk közelgő halálára gondolunk. Amolyan "vihar közeleg" érzés. Valami rossz fog történni. Nem látjuk, nem egyértelmű, és ettől csak még ijesztőbb. Elveszítjük a biztonságérzetünket. Ezt a veszteséget éli most át a világ egyéni és kollektív szinten egyszerre.

Mit tehetünk?

A régi jó öreg gyászfeldolgozási szakaszok itt is érvényesek, ám Kessler kihangsúlyozza, hogy itt sem lineárisan vagy fix sorrendben éljük át őket. 

Tagadás - ez a vírus engem nem fog érinteni.
Düh - arra kényszerítenek, hogy itthon üljek és elveszik a szabadságomat!!!
Alkudozás - oké, akkor most 2 hétig itthon maradok, de aztán minden visszaáll, ugye?
Szomorúság - nem tudom, mikor lesz ennek vége... 
Elfogadás - oké, ez van, akkor most nézzük meg, mit tudok tenni!

Az elfogadásban találjuk meg az erőnket, mondja Kessler. Itt jutunk el oda, hogy meg tudom mosni a kezem, tudok biztonságos távolságot tartani másoktól, meg tudom tanulni, hogyan dolgozzak itthonról.

Mit tegyünk, ha már fizikai tüneteink vannak?

Amikor az elménk egyre csak rémképeket dob fel, az már olyan anticipációs gyász, amire úgy tekinthetünk, mint egy fajta szorongásos zavarra. Pontosan így is kell kezelnünk. Az elménk azért játssza le a legrosszabb forgatókönyveket, mert így próbál előre felkészülni a helyzetre, így próbál védekezni. Nem az a cél, hogy ezeket a képeket elnyomjuk. Nem is tudnánk és csak további fájdalmat okozunk magunknak, ha ezt erőltetjük.

A cél egyfajta egyensúly kialakítása. A rémképek mellé képzeljük el az ideális forgatókönyveket is. Képzeljük el, hogy túl esünk a nehezén és a világ kezd normalizálódni. Képzeljük el, hogy nem halt meg minden rokonunk, sőt, talán egyikük sem, mert mindenki megtette a helyes lépéseket. Nem tudjuk, hogy a rossz vagy a jó forgatókönyvek válnak-e valóra,  így egyiket sem tudjuk kizárni, ezért logikus is, de hasznos is, ha igyekszünk legalább annyit elképzelni a jót, mint a rosszat!

A másik hasznos technika, hogy hozzuk vissza az elménket a jelenbe! Nézzünk körül és számoljunk meg 5 tárgyat a környezetünkben. Itt egy asztal, egy PC, egy fénykép, egy bögre, egy szőnyeg. Lélegezzünk. Itt vagyunk a jelenben. Mindaz, amit képzeltünk, még nem történt meg. Itt a jelenben minden oké. Van elég kajánk. Nem vagyunk betegek. A szemünk mellett vegyük számba egyéb érzékszerveink inputjait. Az asztallap kemény. A párna puha. A bögréből kávéillatot érzünk. A szomszédban ugat a kutya. Ezek a gyakorlatok csökkenthetik a szorongásos tüneteket.

Elisabeth Kübler-Ross a gyászfeldolgozás fázisait kiegészítette egy hatodikkal: az értelem tulajdonítással. Szerinte ideális esetben nem áll meg a gyászfolyamat az elfogadásnál, hanem tovább megy oda, hogy megtaláljuk az értelmet, a jelentést abban, ami történik. Sokan észrevesznek jó dolgokat is. Elvesztünk dolgokat, de közben más dolgok hangsúlyosabbá válnak. Felfedezzük, hogyan tudunk egymással online kapcsolatban tartani, felértékelődnek a kültéri séták, és még sorolhatnánk.

Mit mondjunk annak, aki mindezek után is egyre csak szenved?

Az önsegítő könyvek korszakának egy kellemetlen mellékterméke, hogy a ma embere már véleményezi az érzéseit. Például nem örülök, hogy szorongok, vagy szégyellem, hogy félek. Ezzel szemben a cikk szerzői arra bátorítanak, hogy engedjük meg magunknak, hogy szomorúak legyünk vagy féljünk. Mondjuk ki, figyeljük meg, adjunk időt magunknak megélni ezeket az érzéseket! Ha elnyomni próbáljuk őket, az sem testileg, sem lelkileg nem tesz jót.

Sokan félnek attól: ha megengedik maguknak, hogy szomorúak legyenek, akkor a szomorúság lerohanja őket, és nem tudnak majd kijönni belőle. De a valóság az, hogy az érzelmek mobilis dolgok. Átmennek rajtunk. Érezzük, aztán már nem érezzük, és jön egy következő érzés. Abszurd elvárás, hogy most ne érezzünk gyászt mindazért, amit elvesztettünk vagy esetleg el fogunk veszteni. Engedjük meg magunknak, hogy érezzük a fájdalmat!
                                                                       
        Az eredeti cikk linkje mégegyszer:    That discomfortyou're feeling is grief

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Amikor nem jön a baba... - a te hibád?

  Sajnos sok olyan cikk kering a neten, ahol nem túl képzett és nem túl okos emberek elmagyarázzák, hogy milyen lelki okai lehetnek, ha eddig nem estél teherbe, pedig nagyon szeretnél. Nem tökéletes az önértékelésed, nem tökéletes a párkapcsolatod, nem vagy elég jóban az anyukáddal, nem vagy elég távol az anyukádtól, páratlan számmal végződik a telefonszámod, kiskorodban ráléptél egy csigára és azóta is ezt gyászolod... Igen, igen, ez már a vicc kategória, de szerintem az előbbiek is azok. Masszív áldozathibáztatás lelki okokat keresni a termékenységi nehézségek mögött.  Mert nem lehetnek? Dehogynem lehetnek. Hiszen az emberi lélek és test egységben működik, ha a lelked nem akar valamit, akkor felül tudja írni a tested működését. De itt a hangsúly a "tudja" szón van. Számtalan esetben nem írja felül. Rengeteg nő esik teherbe úgy, hogy nem kész rá, tudatosan vagy tudat alatt nem akarja - ezzel nem árultam el nagy titkot. Igen, el tud utasítani lelki alapon egy nő teste egy k

A belső gyermek gyógyítása

   Nagyon sokan vagyunk, akik nem kaptuk meg gyerekként azt az odafigyelést, támogatást, amit alapból minden kisgyerek megérdemelne. Magunkban hordozzuk a kislányt vagy kisfiút, akire nem figyeltek, akit megszégyenítettek vagy bántottak. Őt nevezi a szakirodalom belső gyermeknek. Egy emlékképekből érzésekből összeálló személyiségrészünk, ami sok jelenbeli döntésünket, hozzáállásunkat meg tudja határozni anélkül, hogy tudnánk róla.     Nem tehetünk róla, hogy mit kaptunk vagy nem kaptunk meg. Kiszolgáltatottak voltunk. De mit tehetnénk most?  Visszacsinálni már nem lehet. - Nos, talán mégis. A fájdalmas emlékeket kitörölni ugyan nem tudjuk, de tehetünk melléjük jókat, amik ellensúlyozzák. Egyrészt arra gondolok, amit másoktól kapunk (1.), másrészt pedig arra, amit magunknak meg tudunk adni(2.). (1).   Vegyük észre a felénk áramló szeretetet! Nem annyira könnyű ám. Főleg itt Magyarországon, mindannyian úgy szeretünk és olyan jól tudunk panaszkodni! Nagy rutinunk van benne, hogy meglássuk

Érzékeny, érzelmes vagy gyenge?

Szeretettel mindazoknak, akiket valaha gyengének tituláltak, mert érzékenyebbek vagy érzelmesebbek az átlagnál.  Azt figyeltem meg, hogy ez a 3 jellemző (érzékeny - érzelmes - gyenge) összemosódik a köztudatban.  Bő egy éve kezdett foglalkoztatni a téma, amikor valaki, aki régóta közelről ismer, azt mondta, hogy X dologhoz én nem vagyok elég erős. X dolog persze pont az volt, amire a legjobban vágytam és pont biztatásra lett volna szükségem, nem jóindulatú féltésnek álcázott sértésre. De a sokk után komolyan elgondolkoztam: vajon tényleg gyenge vagyok? Nem inkább csak érzékeny? Mit nevezünk egyáltalán gyengének? Ezen a vonalon folytatva rájöttem, amire az illető célzott, még csak nem is az érzékenység volt, hanem az érzelmesség. Kavarodik ez a három. Tegyük tisztába! Mind a három tulajdonságról fontos tudni, hogy nem képez igazából kategóriát. Nem osztható fel a világ érzékeny és nem érzékeny emberekre. (A másik 2 esetében dettó.) Ez egy olyan tulajdonság, ami mindenkiben ott van, csak