Ugrás a fő tartalomra

7 + 1 kedvenc filmem

A mindenki maradjon otthon mozgalom jegyében filmajánlóval szeretnék segíteni. Ritka, hogy képes vagyok spoilerek nélkül mesélni filmekről, de most nagyon igyekezni fogok! Azokat a filmeket válogattam össze, amiket nem tudok megunni. Újra nézem és újra nézem és mindig egyre jobb lesz. Szóval a kis személyes toplistám:

1. Felhőatlasz
Pörgős, bonyolult, megható. Hat különböző idősíkban fut hat történet. Össze is függenek, meg nem is. Hogy miről szól, az teljesen tőled függ. Szólhat az emberiség történelméről, szólhat szerelemről, szólhat reinkarnációról, de mindezek nekem eszembe sem jutottak, amikor először néztem. Számomra - akkoriban tartottam épp vegán ébredésem hajnalán - az elnyomók és a forradalmárok harcáról szól és arról, hogy minden korban vannak emberek, akik nem akarják elfogadni azt az alaptételt, miszerint "a gyenge a préda, az erős felfalja". Mindig voltak elnyomottak. Volt amikor a feketék, és lesz, amikor a klónok vagy még később, a nagy összeomlás után a szelid, ártalmatlan kecskepásztorkodó törzs. Mindig voltak, akik visszaéltek az erejükkel és mindig voltak, akik segíteni próbáltak az elnyomottaknak és néha sikerült. Szólhat erről is. De ha úgy tetszik, szólhat arról is, hogy a szerelem nem ér véget a halállal, hanem újra születik összetartozó lelkek között egy következő életben, bárhová is keveredünk el. Nézheted így is, de a film enélkül is áll a lábán és olyan izgalmas és pörgős, hogy elfelejtesz kimenni pisilni.
A két jövőben játszódó sztori igazi színvonalas sci-fi, a két múlbeli szotri pedig olyan hangulatos, hogy inkább akkoriban akarnál élni. A jelenben és a hatvanas években játszódó nekem nem nagyon jött be, de talán mert túl jól festi le a kort, amiben élünk.
Érdekes látni azt is, ahogy az egyik jövőben egy nő mindent felkavaró kijelentéseket tesz, majd pár száz évvel később úgy gondolják, hogy ő egy istenség volt és imádkoznak hozzá. Ismerős sztori.
Elolvastam a könyvet is, de szerintem a film jobb - ritka eset. A Mátix készítői csinálták, állandó jelleggel szerepel benne Tom Hanks, aki olyan, mint Mery Streep csak férfi kiadásban: képtelen rosszul csinálni valamit. Mellette megnyerően undorító gonoszokat játszik Hugh Grant is - na ugye, hogy mindenki jó valamiben, ő például ebben. 




2. Az órák

 Majdnem 20 éve már, hogy beültem a moziba megnézni először. Egy ismerősöm ismerőse nem értett belőle egy kukkot sem és ez az intellektuális kihívás felizgatott (na, majd én jól megértem!). Igazából nem bonyolult film. Három nő története, három korban, mindhármuknak egyetlen napjukat meséli el.  Nem lassú művészfilm, hanem feszített tempójú dráma emberek életének fordulópontjairól. Részletgazdag, árnyalt, minden mozdulatnak helye van, minden félmosoly kifejező. Meseszép operatőri munka, magával ragadó zongorafutamok. A könyv sokkal elvontabb, nem hiába nyert Pulitzer díjat vele Michael Cunningham. Ez egy fogyasztható film, de túlcsordulásig tele érzelmekkel. A három nő:

Virginia Woolf írónő a század elején küzd a démonaival és közben alkot, egyszerre gyenge és zseniális.  Az ötvenes években egy Laura nevű nő nem találja a helyét a saját életében és keresi a kiutat.  A mai New Yorkban egy sikeres nő (Meryl Streep) úgy tesz, mintha minden szép és jó lenne, közben  beleolvad a haldokló barátja/szerelme ápolásába, mígnem a zseniális Ed Harris olyan monológot vág le, hogy ihajj. 
Majdnem 20 éve nézem újra és újra, de még mindig sírok a végén. Amikor egy ponton megbocsáthatóvá válik a megbocsáthatatlan és azon a ponton, amikor egy generációval később már ölelés jár a "szörnyetegnek", nálam mindig eltörik a mécses. Utána pedig az egész filmre felteszi a koronát Mery Streep, ahogyan egyetlen "hello"-ba bele tud tenni mindent. Ez az utolsó szava a filmben, egyetlen "hello", amiben élete legnagyobb fordulatát érezzük át. Megható és felemelő film. 

3. Család kicsi kincse
Ha érzeted már magad valaha tényleg lúzernek, akkor szeretni fogod. Ez a film csupa szeretnivaló, esendő, elbaszott sorsról szól, egy családról, ahol a picit pocakos kislánynak van egy nagy álma és nem tudnak neki ellenállni, beállnak mögé és együtt csinálják végig. Az alaptéma a győzelem és a vereség kérdése. Innen is, onnan is megnézhetjük velük. Kedvenc szereplőm a nagypapa, aki megmondja a frankót: "Az az igazi lúzer, aki annyira fél a vereségtől, hogy meg sem próbálja."
Na, hát ők megpróbálják. Mi pedig sírva nevetünk, vagy nevetve sírunk. Nem tudom, hogy vígjáték vagy dárma-e. Nagyon jól ötvözi a kettőt.



4. Forrest Gump
Egy furcsa pasi története. Ki tudja, miért imádjuk? Talán a zenéje miatt. Talán Forrest ártatlansága miatt. Talán a nagy kérdés miatt, hogy előre meg van-e írva a sorsunk,  vagy "az élet olyan, mint egy bodoz bonbon és sosem tudni, mit húzunk ki belőle" . Talán pont a mondatok miatt, amik egy életen át veled maradnak, mint például a "van úgy, hogy az embernek nincs elég köve" - gyönyörű az a jelenet! Sok ember gyerekkori traumájával dolgozom, a sajátommal is együtt élek és ez a mondat valahogy a legtöbb, amit ezekről el lehet mondani. Van úgy, hogy az embernek nincs elég köve. 
Történet szerelemről. Történet az emberi világ abszurditásáról, ahol egy jóval az átlag alatti IQ szintet megütő ember hatalmas sikereket képes elérni. Történet háborúról, mozgalmakról, halálról,  politikáról, barátságról, újrakezdésről. Lényegében minden benne van. 

5. A forrás 
 Itt is párhuzamosan fut 3 történet. A múltban, a jelenben és a jövőben. A főszereplők ugyanazok, a történet ugyanaz, korhoz igazítva. Egy férfi küzd a halandóság ellen, küzd, hogy ne veszítse el élete szerelmét. A nő pedig haldoklik.
Arnofsky munkája, szépséges vágásokkal. Ez az a film, ahol a hiperszexi Hugh Jackmant komoly szerepben láthatjuk végre a sok xmen hülyéskedés után. Ő egyébként tényleg Színész és nagyon jól csinálja. Rachel Weisz pedig elragadóan játsza a haldokló nőt, aki fél is, de tudja is, hogy nem a halál a lényeg, hanem az élet. 
Tavaly, amikor a számomra legfontosabb családtagom haldoklott, úgy néztem ezt a filmet újra és újra, mint ahogy cigiről cigire vált egy láncdohányos. Számomra a halálfélelemről szól. Az egyik főszereplő nem tudja elfogadni, hogy elveszít valakit, de az, aki haldoklik, egyre kevésbé fél. Nem sírós film. Inkább elvarázsolós. Nagyon bölcsen nem ad választ arra, mi jön a halál után, hiszen minden válasz kitaláció. De valahogy mégis másképp érzel, miután megnézted.


6. Mr Nobody
Mi lett volna, ha másképp döntök?
Egy kisfiú szülei elválnak és neki választania kell, kivel él tovább. A film kettészakad és végig követjük, mit lett volna ha és mi lett volna, ha.  De lehet a sztorit máshonnan is kezdeni, például így: egy nagyon-nagyon öreg férfi a távoli jövőben visszaemlékszik az életére. De melyikre?
Vagy kezdhetjük így is: egy kamasz fiú ül a strandon és mikor odajön a csajszi, aki tetszik neki és úszni hívja, elküldi a fenébe, mert szégyenli bevallani, hogy nem tud úszni. De az is lehet, hogy nem küldte el a fenébe, a lány leül mellé és beszélgetni kezdenek.
Vajon melyik életet élte? Nem tudjuk, de megnézzük mindet.
A különböző dimenziók összefolynak az emlékezésben.
Három különböző nővel is leél életeket, mert mi lett volna ha és mi lett volna ha.
Ki ne akarna felülni egy ilyen elvarázsolt vasútra?
Elvont, összetett, fárasztó, de egészen egyedülálló élményt adó film isteni jó zenével.
Jared Leto nagyon odatette magát!


7. Mária Magdolna
Félreértések elkerülése végett: Mária Magdolna nem prostituált volt, hanem Jézus tanítványa. Egy nagyon bátor nő, aki nem kért a neki elrendelt "menjél szépen férjhez és szülj gyerekeket" modellből. Kétezer évvel később vagyunk és ez a lépés sok nőnek még mindig nem megy könnyen, de ő már akkor meg merte lépni, erről szól az eleje a filmnek. A nagy része pedig Jézusról tanításáról szól Mária szemével nézve.
 Joaquin Phoenix alakítja Jézust. Ez volt számomra az első olyan vallásos film, ahol tényleg átjön a lényege a tanításának. A karaktere emberi, de mégse. Magányos. Megvilágosult. Nyugalom, szeretet és erő sugárzik belőle. Elkeserítő látni, mennyire félreértették őt már akkor is, azóta meg pláne, de őt valahogy ez sem zavarja. A film sokkal inkább felemelő, mint szomorú: képekkel,  mozdulatokkal, zenével, pár szóval megjelenítve látni egy-egy jelenetben, miről szól valójában egy különleges férfi  üzenete. 
Hogy kik azok az idióták, akik az imdb-n 5.8-ra értékelték, nem tudom. Valószínűleg olyanok, akik nem érezték át bizonyos mondatok erejét a filmben. Egyszer nézed meg és beléd ég egy mondat, amit most nem fogok itt leírni, mert semmit nem ér a film nélkül. Egyszer az életben meg kell nézni, nyugalomban, egyben, lassan, odafigyelve. Ha nem ütött nagyot, semmi baj, majd nézd meg pár évvel később újra, Jézus nem sürget.


+ 1 :  Igazából szerelem
Kicsit kilóg a sorból, mert csak egy romantikus vígjáték, de mégis bekerült ide, mert annyira szeretni való. Desszert film. Nem túl édes, de azért édes. Könnyű is, nem fog fájni tőle a pocid. Jó sok párhuzamos sztori van benne, hogy ne legyen uncsi és egysíkú, a szeretet számos különböző formáját vonultatja föl. Ez az a romcsi film, amit pasikkal az oldalunkon is bármikor meg tudunk nézni, mert vicces, pörgős, isteni zenéje van és csak a vége nyálas, de ott se mindegyik történetszál. A kedvencem Emma Thompson karaktere, egy megkopott házasságban, két kölökkel. Az amire az ő szeretete képes, az a szememben a legnagyobb dolog. 




Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Amikor nem jön a baba... - a te hibád?

  Sajnos sok olyan cikk kering a neten, ahol nem túl képzett és nem túl okos emberek elmagyarázzák, hogy milyen lelki okai lehetnek, ha eddig nem estél teherbe, pedig nagyon szeretnél. Nem tökéletes az önértékelésed, nem tökéletes a párkapcsolatod, nem vagy elég jóban az anyukáddal, nem vagy elég távol az anyukádtól, páratlan számmal végződik a telefonszámod, kiskorodban ráléptél egy csigára és azóta is ezt gyászolod... Igen, igen, ez már a vicc kategória, de szerintem az előbbiek is azok. Masszív áldozathibáztatás lelki okokat keresni a termékenységi nehézségek mögött.  Mert nem lehetnek? Dehogynem lehetnek. Hiszen az emberi lélek és test egységben működik, ha a lelked nem akar valamit, akkor felül tudja írni a tested működését. De itt a hangsúly a "tudja" szón van. Számtalan esetben nem írja felül. Rengeteg nő esik teherbe úgy, hogy nem kész rá, tudatosan vagy tudat alatt nem akarja - ezzel nem árultam el nagy titkot. Igen, el tud utasítani lelki alapon egy nő teste egy k

A belső gyermek gyógyítása

   Nagyon sokan vagyunk, akik nem kaptuk meg gyerekként azt az odafigyelést, támogatást, amit alapból minden kisgyerek megérdemelne. Magunkban hordozzuk a kislányt vagy kisfiút, akire nem figyeltek, akit megszégyenítettek vagy bántottak. Őt nevezi a szakirodalom belső gyermeknek. Egy emlékképekből érzésekből összeálló személyiségrészünk, ami sok jelenbeli döntésünket, hozzáállásunkat meg tudja határozni anélkül, hogy tudnánk róla.     Nem tehetünk róla, hogy mit kaptunk vagy nem kaptunk meg. Kiszolgáltatottak voltunk. De mit tehetnénk most?  Visszacsinálni már nem lehet. - Nos, talán mégis. A fájdalmas emlékeket kitörölni ugyan nem tudjuk, de tehetünk melléjük jókat, amik ellensúlyozzák. Egyrészt arra gondolok, amit másoktól kapunk (1.), másrészt pedig arra, amit magunknak meg tudunk adni(2.). (1).   Vegyük észre a felénk áramló szeretetet! Nem annyira könnyű ám. Főleg itt Magyarországon, mindannyian úgy szeretünk és olyan jól tudunk panaszkodni! Nagy rutinunk van benne, hogy meglássuk

Érzékeny, érzelmes vagy gyenge?

Szeretettel mindazoknak, akiket valaha gyengének tituláltak, mert érzékenyebbek vagy érzelmesebbek az átlagnál.  Azt figyeltem meg, hogy ez a 3 jellemző (érzékeny - érzelmes - gyenge) összemosódik a köztudatban.  Bő egy éve kezdett foglalkoztatni a téma, amikor valaki, aki régóta közelről ismer, azt mondta, hogy X dologhoz én nem vagyok elég erős. X dolog persze pont az volt, amire a legjobban vágytam és pont biztatásra lett volna szükségem, nem jóindulatú féltésnek álcázott sértésre. De a sokk után komolyan elgondolkoztam: vajon tényleg gyenge vagyok? Nem inkább csak érzékeny? Mit nevezünk egyáltalán gyengének? Ezen a vonalon folytatva rájöttem, amire az illető célzott, még csak nem is az érzékenység volt, hanem az érzelmesség. Kavarodik ez a három. Tegyük tisztába! Mind a három tulajdonságról fontos tudni, hogy nem képez igazából kategóriát. Nem osztható fel a világ érzékeny és nem érzékeny emberekre. (A másik 2 esetében dettó.) Ez egy olyan tulajdonság, ami mindenkiben ott van, csak